راهکار هایی برای سئو تصاویر

سئو تصاویر و بهبود بخشی وب به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه بندی در گوگل است و تا حد ممکن باید عکس‌های وبسایت خودتان را برای مشتری ها و کاربر های خود بهینه کنید. در ادامه ی این مطلب به همه ی نکته هایی که برای سئو تصاویر لازم دارید، در ادامه کاملا شرح داده خواهد شد.
آخرین تصویرهایی را که در وب سایت خود بارگذاری کرده اید را چک کنید ! آیا نکاتی را برای بهینه سازی آن ها در نظر دارید ؟ بهبود تصویرها تنها به معنی کم کردن حجم آن ها نیست و فاکتور های متفاوتی جهت بهتر شدن آن در دسترس است و اگر آن ها را رعایت نکنید گوگل تصوی های بارگذاری شده ی شما را به درستی شناسایی نمی کند. بنا بر دیتا های سال 2018 از Jumpshot، بیشتر از بیست درصد از همه ی سرچ های وب ایالات متحده ی امریکا در قسمت تصاویر گوگل اتفاق می‌افتد، حتی در کشور ما هم این میزان به نسبت دارد پیشرفت می کند و کاربرهای بسیاری تصویرهای بارگذاری شده ی شما را از قسمت تصاویر گوگل می بینند و همین مسئله این قابلیت را دارد که در سئو سایت شما تاثیر بسزایی بگذارد. با بهره‌گیری از راهکارهای می توانید بازدید از سایت خود را به میزان زیادی افزایش داده و به این ترتیب نرخ تبدیل را هم افزایش دهید. در واقع با عدم بهینه‌سازی تصویرهای سایت خود مقدار بسیار زیادی از بازدیدهایی که می‌توانند برای سایت شما باشند را از دست خواهید داد.
اولین راهکار برای سئو تصاویر، انتخاب یک فرمت مناسب است که سبب می شود هر عکسی را با هر فرمتی که شناخته شده نیست را در سایت خود بارگذاری نکنید، زیرا امکان دارد بعضی فرمت ها در مرورگر های مختلف دیگر نمایش داده نشوند، در نتیجه اطمینان داشته باشید که مناسب ترین فرمت تصویر را انتخاب می‌کنید. با این که فرمت‌ های بسیاری جهت انتخاب وجود دارد اما فرمت PNG و JPEG شناخته شده ترین انواع فرمت برای وب سایت هستند.
فرمت PNG عکس هایی با کیفیت بهتری ایجاد می‌کند ، ولی در این صورت حجم فایل بالا می رود. معمولا فرمت PNG را برای لوگوی سایت به کار می برند و توصیه ی ما به کارگیری از همین نوع فرمت است.
فرمت بعدی، فرمت JPEG است که در این حالت امکان دارد کیفیت عکس مقداری پایین تر بیاید ولی می‌توانید سطح کیفیت عکس ها را به گونه ای تنظیم کرد که تعادل متناسبی در کیفیت آن به وجود آید. دیگری فرمت WEBP است که فرمت به‌روزتری برای استفاده در وب سایت است، به طور معمول با به کارگیری نرم افزار و پلاگین ها، عکس های با فرمت های PNG وJPEG را به فرمت WEBP تبدیل می کنند. این فرمت WEBP معمولا حجم پایین تری نسبت به فرمت های دیگر که ذکر شد دارد و به کارگیری از آن از طرف گوگل به افراد پیشنهاد شده است.

سئو تصاویر
راهکار بعدی بهینه سازی، حجم عکس ها در وب است. حجم زیاد عکس ها یکی از دغدغه های مهم مدیرهای وب ها است، به خصوص برای سایت‌های عکاسی که میزان کیفیت عکس ها برایشان خیلی اهمیت دارد. اگر حجم عکس های صفحه های سایت شما بیشتر از حدمجاز باشد سبب می شود که با سرعت کمی بارگزاری و دانلود شود که نتیجه ی این مسئله یک نکته ی منفی و یک امتیاز منفی از طرف کاربران برای سایت و برند شما است. بر طبق HTTP Archive، به طور متوسط بیست و یک درصد از حجم تمام صفحه ی وب به عکس ها اختصاص دارد، به همین علت است که فشرده سازی و کاهش حجم تصاویر پیش از بارگزاری در سایت را شدیداً توصیه می کنیم. در کل با فشرده سازی عکس ها وب شما سریع تر می شود و میزان سرعت آن 33٪ / 2 ثانیه بیشتر خواهد شد که در مجموع بازده خیلی بهتری خواهد داشت.
راهکار دیگر به وجود آوردن عکس های یونیک یا خاص و منحصر به فرد است که در طی آن باید تلاش کنید که عکس انتخاب شده را خودتان یا تیمتان طراحی کرده باشد و کار از خودتان باشد، چرا که کپی از دیگر تصاویر کمکی به سایت شما نخواهد کرد. در واقع هر میزان عکس های وب شما جدید و منحصر به فرد باشد، به صورت اتوماتیک گوگل نسبت به محتوا و سایت شما علاقمند تر می شود و هم چنین این مسئله هم سبب می شود که تجربه ی کاربری بهتر شود و عکس های شما به نتیجه ی سرچ در گوگل در قسمت Google image افزوده شوند. .
راهکار بعدی آن است که باید ابعاد عکس های بارگزاری شده را تعیین کنید. اگر AMP یا PWA مدنظر است، نیاز است ابتدا اندازه ی عکس در سورس صفحه تعریف شود. به هر حال این دو مورد نام برده شده بهترین روش های تعریف ابعاد برای تصاویر است و استفاده از آن ها توصیه می شود. این عامل مهم اما در عین حال ساده، یک تجربه ی کاربری بهتر را ایجاد می کند، همچنین به مرورگرها این امکان را می‌دهد که پیش از آپلود CSS، اندازه عکس را کاملا صحیح اندازه گیری کنند.
بهینه سازی عکس های وب در نسخه ی موبایل اگر اشتباه و ناصحیح انجام گیرد، بانس ریت زیاد و نرخ تبدیل پایینی را به دنبال خواهد داشت. اما در بهترین حالت ممکن است اگر ظاهر و اندازه ی عکس هایتان در نسخه ی موبایل هم به خوبی کار کند، این قدرت را دارد که به شما رتبه بندی در جایگاه بهتر و تعامل بهتر کاربر را ببخشد. عکس به نسبت اندازه ی سایت، مقیاس بندی شده و در هر گوشی موبایل به خوبی نشان داده می شود. بهتر شدن این مسئله به قالب سایت شما ارتباط دارد و اگر در زمینه ی برنامه نویسی و ریسپانسیو کردن تخصص ندارید از یک برنامه نویس کاربلد و با تجربه بخواهید که عکس های شما را سئوفرندلی کند.
حتما عکس هایتان را به مپ سایت خود بیفزایید ، زیرا در این صورت گوگل زودتر عکس های شما را برای نمایش به کاربر بر می‌گزیند. قرار دادن عکس های مدنظر در نقشه ی سایت، شانس کراول و ایندکس شدن عکس ها به وسیله ی موتور های search را خیلی بیشتر می کند و همین نکته باعث می شود که بازدید از سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

دلیل اهمیت سئو تصاویر برای گوگل

بهینه سازی عکس ها یک فاکتور بی اهمیت نیست و با رشد سیستم های جست و جوی صوتی گوگل خیلی مهم تر خواهد بود. عواملی که در قسمت فوق ذکر شد برای سئو عکس ها در میزان کارکرد و بیشتر شدن تعداد بازدید ها  و افزایش سئوی سایت مقدار زیادی تاثیر می گذارد. هدف هر مدیر سایت یا یک برند از سئو تصاویر و بهبود آن ها ، جذب مخاطب است. یک مدیر سایت باتجربه به این موضوع توجه دارد که برای جذب کاربران به وب خود، بایستی به زیبا بودن و جذاب بودن صفحه های خودش بسیار اهمیت بدهد و فکر کاربر را به سمت سایت برند خود بکشاند. این اصلی بسیار مهم برای هر مدیر سایت است که می گویند، عمل و تاثیری که یک عکس امتیاز ما را ارتقا می دهد، هزار کلمه ی تخصصی نمیتواند انجام دهد. همین عبارت کوتاه به خوبی نشان دهنده ی مهم بودن استفاده کردن از عکس در سئو سایت است.
استفاده از عکس باعث می شود که سایت روح داشته باشد و از حالت خشک بودن دربیاید. مقاله ها و متن هایی که در سایت آپلود می کنید، وقتی که دارای عکس های مربوط و مناسب باشد برای کاربر ایجاد جذابیت و شوق می کند. هم چنین به درک مطلب کاربر بسیار کمک میکند.

سئو تصاویر

درج کلمه کلیدی در alt تگ تصاویر

گوگل همچنین نشان داد که از عنوان صفحه و توضیحات شما به عنوان بخشی از الگوریتم جستجوی تصویر خود استفاده می‌کند. عکس های گوگل به صورت اتوماتیک عنوان و قسمتی را برای شرح بهتر هر نتیجه و شیوه ی دسترسی آن به درخواست کاربر به وجود می آورد. در حقیقت گوگل این داده ها را را از تعدادی منبع متفاوت می گیرد ، همانند اطلاعات توصیفی در عنوان اصلی هر صفحه به هر میزان که به تگ alt عکس های شما مرتبط تر باشد، سطح بالاتری خواهید داشت. در این قسمت باید درج کلمه کلیدی مربوط به محتوای خود را در نظر داشته باشید.

استفاده از بهترین فرمت برای سئو تصاویر

همانطور که گفته شد یکی از نکته هایی که برای بهینه سازی عکس ها در سایت خیلی مهم است این است که فرمت عکس را به درستی انتخاب کنید. پیش از انتخاب فرمت تصویر بایستی پربازده ترین فرمت هایی که می توانید به کار ببرید را بشناسید. اولین فرمت ،فرمت JPEG است که اسم آن آشنا است و تعداد زیادی از کاربرها از این فرمت را برای باز کردن عکس های خود در نظر دارند. باید به این مسئله توجه داشته باشید که بهترین فرمت برای عکس های دیجیتالی هم فرمت JPEG است و فروان از آن در سایت ها استفاده می گردد. دیگری فرمت PNG است که کاربرهای معمولی و غیرحرفه ای بیشتر از آن استفاده می کنند، زیرا عکس ها را که از برنامه ی PAINT استخراج می کنند میشناسند. خوب است به این موضوع هم توجه داشته باشید که این فرمت فایل را فشرده می کند. این امتیاز ویژه ی فرمت PNG است که عکس ها را بدون این که کیفیت آن را کاهش دهد، فشرده سازی می کند. فرمت بعدی GIF است که به منظور پشتیبانی از عکس های سایز کوچک و ضعیف استفاده می گردد.

از بین فرمت های شرح داده شده برای سئو تصاویر بهترین گزینه اولین فرمت یعنی JPEG است چرا که علاوه بر نکات گفته شده در هنگام بارگزاری سرعت بالایی خواهد داشت.

سئو تصاویر

اهمیت اندازه تصاویر

یکی از بیشترین اشتباه هایی که مدیران سایت مرتکب می شوند، آپلود عکس های سایت در اندازه ای بزرگتر از سایز کل صفحه ی نمایش است، در نتیجه حتما به اندازه تصاویر بارگزاری شده در سایت خود دقت کنید. در عکس ها با فرمت JPEG اندازه عکس اثر مستقیم بر میزان حجم عکس می گذارد. پیش از این که بخواهیم عکس را در سایت آپلود کنیم باید فضای نمایش را مدنظر داشته باشیم و اندازه ی عکس را هم به نسبت همان برگزینیم.
بیشترین فضا برای نمایش عکس ها، عرض 820 پیکسل می باشد. هر میزان هم که عکس انتخاب شده بزرگ تر از آن باشد برای مخاطب فرقی نمی کند. برای مثال حجم یک عکس با عرض 1600 پیکسل چهار برابر تصویر 800 پیکسلی است.

نحوه ی کاهش حجم تصاویر بدون کم شدن کیفیت

همانطور که گفته شد از فرمت PNG برای کاهش حجم تصاویر استفاده می شود که عکس ها را بدون این که کیفیت آن را کاهش دهد، فشرده سازی می کند. علاوه بر آن نرم افزارهای زیادی هستند که به منظور کم کردن حجم عکس ها استفاده می‌گردند. حتی بعضی از این نرم افزار ها به صورت اپلیکیشن قابل نصب روی موبایل با سیستم اندروید و iOS هستند و این قابلیت را به وجود آورده اند که با استفاده از گوشی موبایل هم می توان حجم عکس ها را کم کرد . با وجود این برنامه ها دیگر کاهش حجم عکس کار سختی نیست و به راحتی انجام می گیرد.
فتوشاپ نرم افزار مورد علاقه و پرقدرت برای طراحی گرافیک است، توانمندی های این برنامه خیلی زیاد است. با توجه به این موضوع که برنامه ی فتوشاپ برای اکثر مدیر های وب شناخته شده و آشنا است و می توانند با آن کار کنند، یکی از بهترین و مورد پسند ترین راه های کم کردن حجم تصویر بدون کاهش کیفیت ، استفاده کردن از امکان Save For Web است. برای انجام این عمل عکس انتخاب شده را در این برنامه باز کنید و بعد از انجام تغییرها به مسیر فایل،Export و سیو برای وب بروید. همچنین می‌توان برای انجام این کار از کلید های کنترل، آلت و شیفت و کنترل و S به صورت همزمان استفاده کرد. بعد از انتخاب کردن این گزینه، صفحه‌ ی جدیدی می آید که در قسمت راست آن حجم های پیشنهادی را به ما ارائه می دهد و با انتخاب یکی از آن ها و با توجه به میزان کیفیت، حجم عکس کاهش خواهد یافت. افت کیفیت به این طریق قابل چشم پوشی است.

راهکار هایی برای سئو تصاویر

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *