محتوای خوشه ای چیست؟ آشنایی با بهترین نوع محتوا

محتوا خوشه ای در واقع ساختار خوشه‌ای برای تشخیص دقیق و بهتر ارتباط بین صفحات سایت شما و موضوعاتی که در آن ارتباط و تخصص بیشتری دارید به گوگل کمک خواهد نمود و در نهایت بر اساس اطلاعات به دست آمده، بهترین نتیجه در نتایج جستجو در گوگل به کاربران نمایش داده خواهد شد که این امر باعث رتبه بندی بهتر سایت و افزایش ترافیک خواهد شد، در نتیجه گوگل مانند گذشته در محتوا های خود دیگر نیاز به کلمات کلیدی نداشته و گوگل در این زمان تمام تلاش خود را می کند تا بهترین مطالب را به شما ارائه دهد.

 پس اگر می خواهید سایت شما از بازدید بالایی برخوردار باشد، بهتر است استفاده از کلمات کلیدی را کاهش داده و از روش محتوای خوشه‌ای استفاده نمایید.

محتوای خوشه بندی (Cluster Content) چیست ؟

همانگونه که می دانید تولید محتوا و به روزرسانی محتوا در وبسایت ها یکی از اجزای اصلی می باشد و تکنولوژی و روش های آن به سرعت در حال تغییر هستند و با الگوریتم های جدید در موتور های جستجوگر هرچند وقت یکبار عوامل جدید برای رتبه بندی وبسایت ها تعریف می شوند که برخی از آنها حساسیت تولید محتوا برای سایت را افزایش داده و شاخص های ارزش آن را هنگام اعمال بر روی وب سایت تغییر خواهد داد.

در سال‌های اخیر بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای وبسایت، تولید محتوا خوشه ای و مقدار محدودی از محتوای ساختار یافته و ارزشمند بوده و تولید تعداد زیادی از محتوا و صفحات با موضوعات پراکنده به همین منظور و ساختارهای استاندارد در محتوا ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

از جمله محتواهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، محتواهای خوشه ای هستند و شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که کانتنت کلاستر یا محتوای خوشه ای چیست؟ به همین منظور ما در اینجا به صورت مختصر به این محتوا می پردازیم.

شما برای آسان تر شدن محتوای خوشه‌ای باید مطالعه دقیق را بر روی مخاطبان و مشتریان انجام دهید تا داده های موثق و درستی برای مطالعه جمع آوری نمایید. همچنین مشکلات و مسائل را به موضوعات کلی مرتبط دهید و با استفاده از کلیدواژه ها این موضوعات کلی را به موضوعات جزئی مرتبط داده و محتوایی که با هر یک از موضوعات کلی در ارتباط هستند را با یکدیگر گروه بندی کنید.

تمام تلاش گوگل این می باشد که بتواند در بهترین حالت ممکن فرد جستجوگر را درک نموده و محتوایی با کیفیت را ارائه دهد که با ساخت محتوای خود به صورت کانتنت کلاستر یا محتوای خوشه‌ای، به گوگل این اجازه را می‌دهیم تا در درک کردن بهتر رابطه بین صفحات گوناگون، رتبه سایت را بالاتر ببرد.

محتوای خوشه بندی (Cluster Content) چیست ؟

مزایای خوشه بندی محتوا

تجربه نشان داده است که سایت هایی که دارای محتوا خوشه ای می باشند، نسبت به سایت های دیگر بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب نموده اند، در نتیجه اهمیت محتوای خوشه ای بسیار بالا بوده و همچنین مزایای بسیار زیادی دارد.

اولین و پر اهمیت ترین مزیت این محتوا این بوده که باعث می شود بازدیدکنندگان ساعات بیشتری را در سایت شما طی نمایند. وقتی شما چندین محتوا را در ارتباط با موضوع بازدیدکنندگان در سایت خود می گذارید، بازدیدکنندگان نیز قطعاً در بخش‌های مختلف سایت شروع به جستجو می نمایند و احتمال خرید از سایت شما نیز بالاتر خواهد رفت و زمانی که یک محتوا با کیفیت بالا در سایت شما ارائه می شود، قطعاً بر روی کیفیت و خوانده شدن بقیه مطالب نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از مزیت های دیگر محتوای خوشه ای این می باشد که شما برای یک کلید واژه تعداد زیادی از محتوا را در اختیار دارید که این خود باعث می شود که بازدید کنندگان بتوانند سوالات و مشکلات خود را حل نمایند، در نتیجه همین امر باعث می‌شود که موتور های جستجوگر، وبسایت شما را به بازدید کنندگان معرفی نمایند.

مزایای خوشه بندی محتوا

اجزای محتوای خوشه ای چیست ؟

گوگل و دیگر موتورهای جستجو در حال شخصی سازی سرچ ها برای افراد می باشند، به همین دلیل نگارش و تعیین کلمات کلیدی مناسب درباره موضوعات دشوارتر از گذشته شده اند و نقش محتوای خوشه ای در سئو در این زمینه بسیار بالا می باشد، زیرا این محتواها می‌توانند باعث افزایش بازدید و سهولت کاربری شوند. همچنین محتواها حداکثر کلمات کلیدی مرتبط را با یک موضوع اصلی به راحتی به نمایش می گذارند.

محتوا خوشه ای دارای اجزای مختلفی می باشد که محتوا های ستون از جمله آنها هستند و از مهم ترین اجزا در محتوا های خوشه ای به شمار می آیند.

اجزای دیگر محتواهای موضوعی هستند که انتخاب موضوع محتوا و کلید واژه ها باید به گونه‌ای باشند که کاربر را به سمت یک محتوا به ستون حرکت دهد و باعث بازدید کاربر از محتوای ستون شود.

لینک های داخلی از دیگر از اجزای محتواهای خوشه ای می باشند که باید آنها را با سایر محتوا ها و همچنین محتواهای ستون وصل نمایید و برای این کار شما باید از لینک های داخلی استفاده نمایید.

اجزای محتوای خوشه ای چیست ؟

۱) محتوای پایه

شما برای ارتقا دادن محتوای خود می‌توانید از استراتژی محتوای خوشه ای استفاده نمایید که این امر باعث می شود که محتوای شما بازدیدکنندگان بیشتری را به خود اختصاص دهد. از جمله استراتژی هایی که شما می توانید استفاده کنید، محتوای پایه بوده و این نوع محتوا به عنوان محتوایی می باشد که شما به آن در وبسایت خود بسیار توجه می نمایید، زیرا باعث منعکس شدن کسب و کار شما می شود.

علامت گذاری یک مقاله به عنوان پایه به شما کمک می کند که یک لیست از مقالات را به صورت کلی در سایت خود ایجاد نمایید، در نتیجه به‌راحتی می‌توانید در بهتر نمودن آن کار کنید. اگر وبسایت شما بزرگ باشد، مقالات پایه بیشتری را نسبت به یک سایت کوچک خواهید داشت و وقتی شما از لینک خاص در محتوا استفاده نمایید، به شما این امکان را می دهد که آنها را به عنوان محتوای پایه علامت گذاری نمایید و در نتیجه در محتوای پایه تلاش کنید که از لینک های خاص استفاده کنید.

محتوای پایه در استراتژی سئو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، زیرا یک محتوای پایه می تواند به شما در واژه های جستجوی رقابتی کمک نماید و اگر مقالات مختلفی درباره پست های مشابه وبلاگ می نویسید، لازم است که به گوگل بگویید کدام مهم تر می باشد.

محتواهای پایه باید در سایت شما در بالاترین نقطه قرار داشته باشد، به گونه ای که وقتی در حالت عادی کسی وارد سایت شما شود بتواند خود را به مقالات پایه برساند، به همین منظور شما باید همه پست های دیگر را در مورد موضوع مشابه به این مقاله خاص را لینک گذاری نمایید و در ادامه پست های جدیدی را خواهید نوشت که بر زوایای جدید موضوع مقاله پایه تمرکز دارد و هر کدام از موضوع مقالات پایه شما را به مقالات پایه اصلی لینک خواهد داد، در نتیجه شانس رتبه بندی محتوای پایه شما بالا خواهد رفت.

قبل از سفارش ارتقا سئو سایت این مقاله را دنبال نمایید

۱) محتوای پایه

۲) محتوای موضوعی

نحوه تولیدمحتوا خوشه ای به چند شکل صورت می گیرد که محتوای موضوعی از جمله آنها است. محتوای موضوعی برای موضوع های معمولی به کار می رود، زیرا به خصوصیات مخاطب اصلی و برند مرتبط می باشد. محتوای موضوعی هدفمند بر روی یک برند خاص تمرکز نموده و از طریق لینک‌های مرتبط جایگاه خود را در وب مستقر می نماید.

از آنجایی که محتوای موضوعی با مخاطب خاصی هدایت می شود، در نتیجه سایت های دیگر از یک مکان دیگر به عنوان موضوع ارجاع داده می شوند. محتوای موضوع باعث می شود تا یک نام تجاری در جایگاه متناسبی قرار بگیرد.

پیشنهاد می کنیم قبل از سفارش  طراحی سایت این مقاله را دنبال نمایید 

۲) محتوای موضوعی

۳) لینک های داخلی

لینک سازی داخلی محتوا خوشه ای به این معنی بوده که صفحه ای از یک سایت را به صفحه همان سایت متصل نمایید که کاربران با کلیک بر روی لینک ها به سایر صفحات و بخش های مرتبط به سایت شما دسترسی پیدا می نمایند و ربات های گوگل نیز می‌توانند صفحات جدید و مرتبط را به راحتی پیدا کنند.

تمام لینک هایی که در منوی اصلی سایت، محتوای صفحه، بنرهای گرافیکی و سایر بخش های سایت قرار دارند در تعیین حرکت مسیر کاربر تاثیر می گذارند و از انواع لینک سازی داخلی محسوب می شوند. لینک داخلی اهمیت بالایی دارد و هدف آن دسترسی به محتوای جدید و درک ارزشمندی یک صفحه می باشد.

وقتی شما یک صفحه خاصی را در سایت طراحی کرده باشید و برای آن هیچگونه لینک داخلی در نظر نگرفته باشید، در این صورت ربات های خزنده گوگل به هیچ عنوان صفحه شما را شناسایی نمی کنند، در نتیجه گوگل همیشه به دنبال صفحات جدیدی می باشد که دارای لینک داخلی باشند.

۳) لینک های داخلی

روش خوشه بندی کردن محتوا

سئو وظیفه دارد محتوا را به شکلی بهینه سازی نماید که برای بازدیدکنندگان مناسب باشد، به همین منظور از تکنیک های خاص در این زمینه استفاده می نماید که استفاده از تکنیک خوشه بندی محتوا از جمله آنها می باشد که در سال های اخیر مورد توجه تولید کنندگان محتوا قرار گرفته است. این محتوا به سادگی می تواند بازدید از محتوا را چندین برابر نماید.

محتوای خوشه‌ای شامل سه جز بوده که عبارت است از یک محتوای ستون، چند محتوای موضوعی و لینک که وجه مشترک این محتواها همگی به موضوع گسترده تر که با آن محتوای ستون می گویند متصل می شود. دلیل استفاده از محتوای خوشه ای این بوده که گوگل و موتورهای جستجو در حال شخصی سازی برای افراد هستند، در نتیجه تخمین زدن کلمه کلیدی درباره یک موضوع بسیار دشوار بوده و استفاده از روش خوشه ای بهترین گزینه می باشد.

هدف محتوا خوشه ای در بر گرفتن حداکثر محتوای کلیدی در مورد یک موضوع خاص بوده و با توجه به اینکه موتورهای جستجو در تلاش می‌باشند که بهترین کلمات کلیدی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند، در نتیجه ساختن یک محتوای خوشه‌ای درست و کامل می تواند ارزش محتوا را چندین برابر نماید.

محتوای خوشه ای چیست؟ آشنایی با بهترین نوع محتوا

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *