گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول چیست؟ : همان طور که می دانید برای ایتکه سایت خود را ارتقا دهید و آن را در مرتبه های بالای جستجو قرار دهیدT باید که با اصول سئو یا به عبارتی با معیار هایی که موتور های جستجو تعریف کرده اند ، آشنا باشید. یکی از این کارها ثبت سایت در کنسول گوگل است که باید برای بهبود یافتن سایت خود حتما آن را انجام دهید. سایت رسمی سرچ کنسول دارای ابزارهای کارآمد و همچنین آمارهایی دقیق است، به همین دلیل می توان آن را بهترین گزینه برای تحلیل سایت و رفع مشکلات احتمالی که ممکن است برای سایت ایجاد شود، دانست.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی دقیق گوگل سرچ کنسول بپردازیم و مواردی همچون نحوه راه انداری سرچ کنسول، نحوه ی استفاده از سرچ کنسول، دلایل اهمیت نصب سرچ کنسول برای سایت، تفاوت سرچ کنسول با آنالیتیکس و کاربرد های مختلف گوگل سرچ کنسول را به طور مختصر و کارآمد برای شما شرح دهیم .

پس اگر به دنبال اطلاعات کاربردی در این این رابطه هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.
به طور کلی اگر بخواهیم که گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console را تعریف کنیم، این سرویس به طور رایگان از سوی Google ارائه می شود و به شما این امکان را می دهد که سایت خود را ارزیابی و بررسی کنید، به عبارت دیگر شما با استفاده از این پلتفرم می توانید که وضعیت وب‌سایت خود را در نتیجه های گوگل مشاهده کنید و در صورتی که به مشکلی برخورد کردید بتوانید آن را حل کنید .

شاید که این کار روی بالا آمدن سایت شما در نتایج به صورت مستقیم تاثیرگذار نباشد اما به صورت غیرمستقیم تاثیر زیادی در سئو سایت شما دارد، زیرا که شما با این ابزار می توانید عملکرد سایت خود را مشاهده کنید و مشکلاتی که سایت شما دارد را رفع کنید.

اگر دوست دارید با روش های مختلف تولید محتوای سایت آشنا بشوید این مقاله را مطالعه نمایید

آموزش راه انداری سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست؟ :راه اندازی سرچ کنسول دارای مراحلی است که در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که نیاز دارید سرچ کنسول را برای سایت خود فعال کنید، مراحلی که در این بخش بیان می کنیم را ادامه دهید تا که به صورت درست سرچ کنسول برای شما راه اندازی شود.

باید گفت که هر سایتی اجازه این را ندارد که وضعیت وبسایت را در سرچ کنسول مشاهده کند و فقط فردی که مالک سایت است این امکان را دارد، به همین دلیل شما باید که به گوگل ثابت کنید که مالک سایت هستید، به عبارت دیگر باید مالکیت خود را تایید کنید، به طور کلی برای اینکه سرچ کنسول برای شما فعال شود باید مراحل زیر را طی کنید :

۱ ) ابتدا باید به صفحه اصلی سرچ کنسول بروید و در بخش مورد نظر بر روی گزینه Start now کلیک کنید، بعد از کلیک صفحه ورود به حساب کاربری به نمایش گذاشته می شود که شما از این طریق باید وارد حساب کاربری گوگل خود شود. در این صورت شما با دو حالت روبرو هستید که عبارت است از :

a ) اضافه کردن رکورد: اولین حالت این است که از روش زمانی استفاده کنید، در واقع شما می خواهید که گوگل تمامی زیر دامنه‌ هایی که سایت دارد را در قالب یک دامنه ردیابی کند. این زیر دامنه ها می توانند از نوع «.m» یا «www» و http و https و ftp و هر چیز دیگری باشد .

b ) آپلود فایل (URL prefix property) : اگر که از این روش استفاده کنید نسبت به بخش قبل به اطلاعات کمتری نیاز دارید، پس گوگل نیز تنها اطلاعات یک آدرس مشخص که شما وارد می کنید را بررسی می کند، به عنوان مثال اگر سایتی با فرمت https://vafanet.com را در آن وارد کنید، به شما فقط اطلاعات این سایت را می دهد، پس باید که به صورت دقیق آدرس مورد نیاز وارد شود .

آموزش راه انداری سرچ کنسول

اگر دوست دارید با تکنیک هایی برای افزایش سئو سایت فروشگاهی آشنا بشوید این مقاله را مطالعه نمایید

نحوه ی استفاده از سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست؟ :حال که توانستید سرچ کنسول را با موفقیت روی سایت خود اجرا کنید، زمان آن است که نحوه ی استفاده از سرچ کنسول را یاد بگیرید، ما در این بخش به صورت پایه اصطلاحات مهم را در رابطه با سرچ کنسول برای شما تعریف خواهیم کرد.

در سرچ کنسول دامنه‌ ای از گزارش های مختلف تعریف شده است که از هر کدام آنها می توانید که اطلاعات خوبی را کسب کنید. گزارش هایی که شما از سرچ کنسول دریافت می کنید به صورت یک بُعدی هستند با به اصطلاح Query هستند که در واقع همان کلمه یا کلماتی استکه کاربر در موتور جستجوی گوگل قبل از اینکه شما وارد سایت شوید استفاده کرده است. مهم ترین این موارد عبارت است از :

۱ ) Clicks : این گزینه نشان دهنده این است که چه تعداد کلیک روی یکی از صفحات سایت که شما آن را در سرچ کنسول وارد کرده اید، از سوی کاربران صورت گرفته است.

۲ ) Impressions : یکی دیگر از گزینه ها که در گزارش نهایی از سوی سرچ کنسول به شما نمایش داده می شود، Impressions است. در واقع این گزینه نشان می دهد که چقدر یک صفحه از سایت شما که آن را در سرچ کنسول وارد کرده اید در نتایج جستجوی گوگل به نمایش در آمده است. به طور معمول تعداد کلیک‌ها از تعداد Impressions ها کمتر است، زیرا که بسیار مشاهده می شود که کاربری کلمه کلیدی را سرچ کند و سایت شما نیز برای آن به نمایش دربیاید، اما روی سایت کلیک نکند و وارد سایت نشود.

۳ ) نرخ کلیک : یکی دیگر از آمار ها که به نمایش داده می شود همان نرخ کلیک است که نشان دهنده تعداد دفعاتی است که روی لینک سایت شما کلیک کرده اند، به عبارت دیگر فرض کنید که شما ۱۰۰ بار در صفحه جستجو برای کلمه کلیدی مشخصی مثلا کلمه سئو به کاربر نمایش داده شده است و از بین این مقدار بیست بار روی سایت شما کلیک شده است، در این صورت CTR شما 20 درصد خواهد بود .

۴ ) میانگین رتبه : اگر که سایت و یا صفحه مشخصی را در سرچ کنسول گوگل وارد کنید، یکی از گزارش هایی که به شما می دهد Average Position یا میانگین رتبه است. این عدد به شما نشان می دهد که به صورت میانگین سایت شما برای یک کلمه کلیدی مشخص در چه رتبه ای قرار دارد. این موقعیت و آمار به طور معمول به موقعیت کاربران و همچنین دستگاه مورد استفاده کاربر که با آن در گوگل سرچ کرده است، بستگی دارد .

۵ ) کوئری : در اصطلاح به عباراتی که کاربران برای پیدا کردن سایت شما در گوگل سرچ کرده اند، یک کوئری یا query گفته می شود.

این موارد از مهم ترین اصطلاحاتی بود که باید در رابطه با گزارش های نهایی که از سوی سرچ کنسول به شما داده می شود، بدانید، اما خود گزارش و یا نتایجی که سرچ کنسول به شما می دهد می تواند که به صورت گزارش اجمالی (Overview Report) ، گزارش عملکرد (Performance Report) تقسیم شود .

نحوه ی استفاده از سرچ کنسول

دلایل اهمیت نصب سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست؟ :با استفاده از سرچ کنسول می توانید که شرایط وب‌سایت خود را در نتایج گوگل مشاهده کنید و بررسی کنید که آیا مشکلی دارد یا خیر، استفاده از سرچ کنسول در سئو بسیار اهمیت دارد و برخی از مهم ترین دلایل اهمیت سرچ کنسول عبارت است از :

۱ ) وقتی که شما از سرچ کنسول استفاده می کنید و نتایج به شما نمایش داده می شود، شما مطمئن می شوید که سایت شما در نتایج به نمایش گذاشته می شود یا به عبارت دیگر این پلتفرم تایید می کند که سایت شما در نتایج گوگل وجود دارد .

۲ ) بارها اشاره کردیم که با این قابلیت گوگل شما می توانید مشکلات احتمالی که برای سایت شما ممکن است پیش بیایید را مشاهده کنید و اقدام به رفع آنها کنید .

۳ ) در قسمت قبل برخی از گزارش های مهمی که سرچ کنسول به شما نمایش می دهد را بیان کردیم. آگاهی از این آمار و ارقام در سئو و رتبه گرفتن سایت شما اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال آگاهی از میانگین رتبه و یا تعداد کلیک و … دارای اهمیت زیادی است .

۴ ) در سرچ کنسول در صورتی که هرزنامه‌ای در سایت مشاهده شود به شما خبر داده می شود .

۵ ) به شما این قابلیت را می دهد سایت هایی که به سایت شما لینک شده اند را مشاهده کنید.

۶ ) مشکلات AMP یا همان نسخه کم حجم وب‌سایت را به شما نمایش می دهد.

۷ )سرچ کنسول مشکلاتی که سایت شما در ورژن موبایل دارد را نیز به شما اطلاع می دهد .

تفاوت سرچ کنسول با آنالیتیکس

تفاوت سرچ کنسول با آنالیتیکس

گوگل سرچ کنسول چیست؟ :سرچ کنسول و آنالیتیکش با هم دیگر تفاوت هایی دارند که در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم. به طور کلی گوگل آنالیتیکس یا Google Analytics ابزاری است که اطلاعات بسیار کاملی را در رابطه با موارد مختلف همانند ترافیک ورودی سایت،‌ نرخ تبدیل، رفتار کاربران در سایت و … را در اختیار شما قرار می دهد که این اطلاعات در بحث رتبه سایت شما در نتیجه گوگل و یا به عبارتی سئو سایت بسیار مهم و پر اهمیت است.

در برخی مواقع ممکن است که آنالیتیکس را با نام های گوگل آنالیتیک و یا گوگل آنالیتیکز نیز بشناسید. با اینکه هم آنالیتیکس و هم سرچ کنسول اطلاعاتی مهم و ارزشمند را در رابطه با سایت به شما می دهد، اما تفاوت هایی نیز با همدیگر دارند.

مهم ترین تفاوتی که بین آنها وجود دارد، نوع داده های آنها است. در سرچ کنسول شما مشاهده می کنید که تا قبل از ورود کاربر به سایت ،‌رفتار و آمارها چگونه است، در حالی که گوگل آنالیتیکس به بررسی تمامی آمارها و نتایج بعد از ورود کاربرد به سایت شما می پردازد .

به عبارت دیگر در سرچ کنسول گوگل شما می توانید بررسی کنید که موتورهای جستجو چه تاثیری روی سایت شما دارند و در گوگل آنالیتیکس بررسی می کنید که تعامل کاربران با سایت چگونه صورت گرفته است .

کاربرد های مختلف گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست؟ :گوگل سرچ کنسول دارای کاربرد های مختلفی است که به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم :

۱ ) ثبت وب سایت در موتور جستجوی گوگل : شما در واقع با وارد کردن اطلاعات باعث می شوید که گوگل متوجه سایت شما شده و محتوای آن را برسی کند .

۲ ) بررسی گزارش ربات‌های گوگل از سایت : به شما این دسترسی را می دهد که مشاهده کنید خطاهای مختلف در زمانی ربات های موتورهای جستجو سایت شما را به نمایش می گذارند .

۳ ) بررسی پارامترهای مربوط به سئو : پارامترهای مربوط به سئو را در سرچ کنسول می توانید که بررسی کنید .

۴ ) آنالیز دقیق بخش های مختلف سایت : ارائه آمارها و آنالیز های دقیق نیز از دیگر قابلیت های مهم و تاثیر گذار در سرچ کنسول هستند .

۵ ) بررسی سایت هایی که به شما لینک داده اند : همان طور که می دانید در بحث سئو بررسی و تحلیل لینک های خارجی بسیار مهم است، شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید که سایت هایی که به شما لینک داده را مشاهده کنید .

۶ ) بهینه سازی سرعت وبسایت با سرچ کنسول : به طور معمول باید که سرعت بالا آمدن سایت ۱ ثانیه و یا کمتر یک باشد .

۷ ) ثبت نقشه سایت در گوگل : شما با گوگل سرچ کنسول می توانید نقشه را به صورت مشخص تر به ثبت برسانید .

۸ ) بررسی سایت از نظر وجود بدافزارها : به افزایش امنیت بیشتر وب سایت شما کمک می کند .

گوگل سرچ کنسول چیست؟

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *